מהו משקל נורמלי והאם ניתן לחשב זאת?

רוב האנשים בעולם קיבלו בשלב כזה או אחר בחייהם הערה על כך שהם שמנים מדי, או רזים מדי. בשני המקרים מדובר במצב לא בריא, אבל איך באמת יודעים אם אתם שמנים מדי, רזים מדי ומהו טווח המשקל הרצוי לכם?

 

מחשבון BMI – הדרך הבטוחה לחישוב משקל תקין?

המדד, שהומצא כדי לשרת חברות ביטוח, אומץ באופן גורף על ידי רופאים, דיאטניות ועוד, שראו היגיון רב בחישוב של משקל ביחס לגובה, כמדד אמין למשקל יתר.

לצורך חישוב המדד, נעשה שימוש בטבלאות, בהן מצויינים טווחי משקל "נורמליים" לפי גובה. החישוב עצמו נחשב מורכב למדי ורבים מעדיפים להשתמש בכלי נוח וזמין למציאת ה BMI שלהם, הלוא הוא מחשבון BMI אינטרנטי, אליו אתם יכולים להזין את הגובה שלכם ואת המשקל שלכם ולקבל מייד BMI מדויק לפי הנתונים שהזנתם.

עם השנים נאספו נתונים רבים המעידים, כי מדד ה BMI אינו מספק וכי יש להתייחס למדד בערבון מוגבל.

 

למה מדד BMI אינו מספיק?

מדד BMI, למרות היותו מדוייק במדידת היחס בין הגובה למשקל, אינו מספק מענה הולם לשלל מצבים שבהם המשקל מהווה אינדיקציה למצבו הבריאותי של אדם. למשל:

  • אדם בעל מסת שריר גבוהה במיוחד, לפי מדד BMI נחשב לבעל משקל עודף, אך רוב הסיכויים שאין זה מעיד על בריאות לקויה, או על היותו בסיכון.
  • אדם רזה במיוחד, שמשקלו אינו עובר את הערכים הרצויים לפי הטבלאות, עלול להיחשב בתת משקל, שהוא מצב לא רצוי, אך למעשה אין לו כל בעיה רפואית, מצבו הבריאותי מצויין.
  • אדם בעל מבנה גוף רחב, מה שנקרא בשפת העם "עצמות כבדות" עשוי גם הוא להיראות בעל עודף משקל לפי המדד, בעוד שבפועל משקלו הכבד אינו נובע כלל מעודף שומן.

כתוצאה מהכרה בחסרונות אלה של מדד ה BMI, נכנסו לשימוש כלי מדידה נוספים, שמטרתם לקבוע אם מצבו הבריאותי של אדם הוא תקין, גם אם לפי המדד הוא בעודף, או חוסר משקל.

 

כלים נוספים למדידת משקל נורמלי

כיום משתמשים ברפואה במגוון רחב של כלים לצורך בדיקת מצבו הרפואי של אדם, בהתייחס למשקל גופו ובהתייחס לקריטריונים נוספים, כמו מבנה הגוף, גיל האדם, מין, מחלות רקע, מדידה של מסת השריר ומסת השומן בגוף, האזור הספציפי בו מתרכז שומן בגוף ועוד.

נתונים אלה מתקבלים בעת ביצוע בדיקות דם, בדיקות ממוקדות למצב הלב ומערכת הדם, כלי מדידה של מסת שומן בגוף ועוד.

 

לסיכום

כתוצאה משינויים אלה בגישה הרפואית בנושא מדידת המשקל הרצוי לאדם, הדרך הבטוחה ביותר לברר אם אתם סובלים מעודף משקל המסכן את בריאותכם, או תת משקל לצורך העניין, היא לבקר אצל רופא, או תזונאית, שיוכלו להפנות אתכם לכל הבדיקות הרלוונטיות.

למעשה, גם בעת ביקור רגיל אצל הרופא, אם הוא מבחין בעודף משקל, יש להניח שהוא יפנה אתכם לכל הפחות לבדיקות דם שיתנו לו אינדיקציה נוספת לגבי מצבכם הבריאותי, אבל בסופו של דבר, אם אתם מרגישים טוב עם המשקל שלכם, מתפקדים טוב ואוכלים אוכל בריא ומגוון – סביר להניח שהמשקל שלכם תקין.

משקל ומטר

תוכן עניינים
מצאתם את מה שחיפשתם ? שתפו בקליק
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
כתבות נוספות שעלולות לעניין אתכם
אישה שעברה דיאטה
תזונה
המדריך המלא לדיאטה קיטוגנית

אחד הטרנדים הנפוצים כיום בעולם, הוא טרנד תזונת הקטוגנית. למי זה יתאים, למי לא? מה מותר לאכול ומה לא? שאלות על התזונה הקדומה ביותר בעולם, שמתבססת על תבניות אבולוציוניות שקיימות

בירות
תזונה
תזונה בגיל המעבר

גיל המעבר הגיע גם אליך ואת לא לבד, נשים רבות כיום חוות על בשרן את המעבר "לגיל החדש". בעקבות השינויים ניתן לראות בין התסמינים, גלי חום, דיכאון כרוני, נדודי שינה,

ציר בשר
תזונה
בישול בשר באופן בריא – מה הסוד

בשנים האחרונות ובעקבות התפתחות תחומי המחקר, התרגלנו להתעורר כל יום למחקר אחר. לפיי האחד שתיית קפה היא לא בריאה ולא מומלצת ותעלה את לחץ הדם שלכם, ולפי השני שתיית קפה

אכילת בשר
בריאות
האם אכילת בשר בריא לגוף האדם

לא מעט חוקרים התחבטו והתלבטו וטרם התקבלה החלטה שמוסכמת על כולם בשאלת "האם בשר בריא לגוף האדם", ולכן כל אחד בוחר באיזו דעה לצדד. אנו נסביר מדוע לדעתנו אכילת בשר

תפוח אדמה
תזונה
כיצד להזמין אוכל בריא במסעדה

יוצא לכם לא פעם לאכול במסעדות טובות אך בכל פעם מחדש זה בדיוק מה ששובר לכם את הדיאטה? אם כך, ברור מדוע אתם רוצים לעשות משהו בנידון וכדאי שתדעו: יש

סנדביץ
תזונה
אכילה רגשית או אכילה מודעת

מי לא אוהב אוכל? רובנו ככולנו מתעניינים באוכל, מצלמים אוכל וכבר מתכננים את המקום החדש בו אנו הולכים לזלול. אך יש מצב קיצוני ומדאיג יותר המתואר כאכילה רגשית בו האדם