פסיכיאטריה – האם זאת רפואה?

האנושות מפנה משאבים רבים לפיתוח תרופות שיכולות להקל על מכאובים גופניים ואף לרפא מחלות.

אך מה באשר לנפש האדם? אל תוך הנישה המורכבת הזאת, נכנס ענף הפסיכיאטריה ומנסה לתת מענה לשלל מצבים נפשיים מורכבים.

 

פסיכיאטריה וטיפול נפשי

הנפש שלנו היא מורכבת והחיים מציבים בפנינו מכשולים ולחצים רבים. הצורך המתמיד לעמוד בקצב המהיר והבלתי פוסק של החיים עלול לגרום למתחים כאלו שמביאים לא מעט אנשים "נורמטיביים" לפקוד את הקליניקות של אנשי הטיפול. אך לעיתים טיפול פסיכולוגי לבדו אינו מספיק, ויש להיעזר בטיפול פסיכיאטרי בנוסף. הפסיכיאטריה יודעת לטפל במגוון הפרעות ומחלות נפש, מן המצבים הקלים והנפוצים ביותר ועד למחלות נפש כרוניות מורכבות.

 

מה ההבדל בין פסיכולוגיה לבין פסיכיאטריה?

הפסיכולוגיה בבסיסה עוסקת בטיפול שיחתי, תוך שימוש בגישות טיפוליות שונות ומגוונות. הפסיכיאטריה לעומת זאת היא ענף ברפואה העוסק בחקר ובטיפול במצבים נפשיים באמצעות כלים רפואיים שונים – כמו בדיקות מעבדה, הדמיות וכמובן תרופות. ההשכלה של פסיכולוגים מסתכמת בדרך כלל בלימודי תואר ראשון ושני בפסיכולוגיה ולאחר מכן בהשתתפות בתוכנית התמחות בת ארבע שנים. כמובן שיש פסיכולוגים שבוחרים להמשיך לתואר שלישי. פסיכיאטרים, לעומת זאת, הם רופאים מן המניין שסיימו לימודי רפואה הנמשכים שבע שנים ולאחר מכן השתתפו בתוכנית התמחות במשך ארבע שנים וחצי.

 

האם פסיכיאטריה זאת רפואה?

כאמור, הפסיכיאטריה היא ענף ברפואה והיא מתמקדת באבחון, טיפול ומניעה של מחלות והפרעות נפש. פסיכיאטר הוא רופא בעל השכלה רפואית, אשר מתמחה בתחום בריאות הנפש. הפסיכיאטר יכול לאבחן מצבים נפשיים שונים ולטפל בהם במגוון הכלים העומדים לרשותו, עד שיימצא למטופל הטיפול התרופתי המתאים ביותר.

 

מתי פונים לפסיכיאטר?

פסיכיאטר יכול לטפל בבעיות כגון דיכאון, חרדות, הפרעות אישיות והפרעות מצב רוח, מצבים פסיכוטיים, הפרעות ריכוז וקשב ועוד. חלק מהמצבים הם מצבים חולפים ואחרים עשויים להיות כרוניים. גם במצבים כרוניים הטיפול התרופתי יכול לסייע רבות ולעזור למטופל לחיות לצד הקשיים איתם הוא מתמודד ביומיום. בעבור אחרים, הטיפול הפסיכיאטרי משמש ככלי עזר זמני כדי לצלוח תקופות חיים מורכבות, ובסיום הטיפול ניתן בהחלטה משותפת עם הפסיכיאטר ותוך מעקב צמוד להפסיק את הטיפול התרופתי.

 

האם כדאי לי לפנות לטיפול פסיכיאטרי?

אנשים רבים מהססים לפני פניה לפסיכיאטר בפעם הראשונה, בשל סטיגמה חברתית לגבי התמודדויות נפשיות או פחד מנטילת תרופות – אך חשוב לציין שכיום יותר ויותר אנשים פונים לעזרה פסיכיאטרית והסטיגמה הולכת ומתפוגגת. לטיפול פסיכיאטרי נכון יש יכולת להיטיב את חייו של המטופל באופן ניכר ובמקרים מסוימים (למשל דיכאון קשה המלווה במחשבות אובדניות) אף להציל ממוות. כשם שלא הייתם מזניחים בעיות בלב או בריאות, למשל, כך אין להזניח בעיות וקשיים נפשיים. חשוב לזכור שללא טיפול ואבחון ראוי המצב עלול להחמיר, ובכל מקרה טיפול פסיכיאטרי יכול לחסוך לכם סבל רב.

לסיכום, הפסיכיאטריה היא ענף ברפואה ופסיכיאטר הוא אדם בעל השכלה אקדמית של רופא מן המניין. פנייה לטיפול נפשי בין אם לפסיכולוג או לטיפול פסיכיאטרי – מעידה על רצון של המטופל להיטיב את מצבו ויכולה לחסוך סבל רב בהמשך הדרך.

עוד פרטים ניתן למצוא כאן: https://matzpen.co.il.

 

פגישה אצל מומחה

תוכן עניינים
מצאתם את מה שחיפשתם ? שתפו בקליק
כתבות נוספות שעלולות לעניין אתכם
כללי
פיצה ביתית כמו בפיצריה – טיפים וטריקים

יש משהו מספק בלנגוס בפרוסת פיצה עם קרום פריך, גבינה דביקה ותוספות מאוזנות לחלוטין. בעוד שרבים מאיתנו נהנים לבקר בפיצריות בשביל אותה חוויה אותנטית, זה בהחלט אפשרי לשחזר את הפיצה

המידע על המרכיב הפעיל של קמגרה: סילדנפיל ציטראט
למבוגרים
המידע על המרכיב הפעיל של קמגרה: סילדנפיל ציטראט

סילדנפיל ציטראט, המרכיב הפעיל בקמגרה, הוא תרכובת מהפכנית ששינתה את הטיפול בבעיות זיקפה (ED) והביאה תקווה למיליוני גברים ברחבי העולם. עם יעילותו ופרופיל הבטיחות יוצא הדופן שלו, סילדנפיל ציטראט הפך

עורך דין דיני עבודה
כללי
מהי התנכלות ומה אפשר לעשות בנידון?

רק אלו שסבלו מהתנכלות, יוכלו להעיד כמה התופעה הזאת קשה, מכוערת ומצלקת. כמו כן, התופעה אף מועצמת בהשלכותיה כאשר היא נעשית במסגרת העבודה. באופן הזה, אלו שמגיעים לעבודה כדי להביא